Sunday, March 15, 2015

Werken met Socrative

Mijn derde klassen werkten tot nu toe officieel nog niet met de laptop, maar velen van hen hadden er al wel een. Ik probeerde daar dus op in te spelen door al een paar digitale opdrachten te hebben: Socrativequizzen. Vorige week had ik twee quizzen voor in één les. De leerlingen mochten zelf kiezen welke ze eerst deden, als ze maar allebei gemaakt werden. Ik hoorde van hen dat ze er steeds halverwege de quiz uitgegooid werden. Pas tegen het einde van de les snapte ik waarom: het programma kon er maar een tegelijk laten maken. In de lessen erna ging het wel goed. Ik wist nu dat ik er maar een tegelijk kon geven, dus zei ik dat de leerlingen er tien minuten de tijd voor hadden en dat ik daarna de tweede quiz zou starten. Uiteraard wisten ze ook wat ze konden doen als ze klaar waren met de quiz, want niet iedereen had hier zo lang voor nodig.

Ook hierbij vinden de leerlingen het leuk om andere namen in te typen. Ik heb hun uitgelegd waarom ze hun eigen naam moeten gebruiken: zodat ik weet van wie de antwoorden zijn en ik hen kan helpen als ze het nog niet lijken te begrijpen. Toch zijn er leerlingen die het leuk blijven vinden om iets grappigs in te vullen. Moet ik hier een consequentie aan hangen, zoals helemaal geen Socrative meer gebruiken in die klas? Dat zou zonde zijn, want Socrative geeft mij een duidelijk overzicht van de antwoorden van de leerlingen. Zo kan ik zien wie er veel fouten maakt en op wie ik moet letten; komt dat inderdaad omdat die leerling de stof nog niet beheerst? Bij de 'ouderwetse' lessen kon ik dit alleen ontdekken als de leerling het niet weet als hij of zij een beurt krijgt of als de leerling er zelf naar vraagt. Bij sommige leerlingen ontdek je dit dus pas als ze een onvoldoende halen, als het te laat is. Moet ik dat opgeven voor die paar leerlingen die Socrative niet serieus nemen?

Behalve namen als Henkie en Edje (of nog veel gekkere die niet eens echt namen zijn en ik niet zal herhalen) leken de meesten de quiz wel serieus te nemen. Maar als je je best doet op de quiz, wil je dan ook geen hulp of uitleg als je best doen niet genoeg is, als je het niet begrijpt?

Tot nu toe heb ik alleen nog de normale quizzen gebruikt. Ik ben benieuwd of het hen meer motiveert als het een ander soort quiz is die ze leuker vinden, zoals de space race. Dit kan ik nog eens uitproberen.

Wat doen jullie leerlingen met Socrative en hoe ga je daarmee om?

Struikelblokken bij het bloggen met leerlingen

De afgelopen weken heb ik steeds met blogs gewerkt en daarbij ben ik ook al verschillende struikelblokken tegengekomen. Dat zijn de volgende:
- Uitval van het wifinetwerk
- Leerlingen die het niet serieus nemen en hun naam of plaatje veranderen in iets geks, onzinposts plaatsen of het wachtwoord van anderen veranderen.
- Ik heb minder zicht op waar ze mee bezig zijn.
- Leerlingen worden makkelijker afgeleid nu ze een laptop hebben.
- Het blijkt voor mezelf meer werk te zijn dan gedacht...

Als het wifinetwerk op school het niet doet, is dat niet zo erg voor mijn blogles. Als de leerlingen een stukje moeten schrijven dat ze daarna moeten plaatsen, kunnen ze dat in Pages typen en thuis kopiëren, plakken en posten. Als je hen echter opdrachten wil laten oefenen of iets wil laten opzoeken is het een ander verhaal. Als het docentennetwerk nog wel werkt, kan ik de vragen of het artikel projecteren zodat ze toch de opdracht kunnen maken. Dit lukt niet bij elke les. Gelukkig kunnen bijna alle docenten wel improviseren - dan moeten we laten vallen wat we van plan waren en hen een andere opdracht geven, waarbij ze geen internet nodig hebben, maar bijvoorbeeld alleen Pages of Word.

Het eerste probleem kan makkelijk opgelost worden; als beheerder van de klassenblog kan ik namelijk instellen dat zij niet zelf hun naam, plaatje en wachtwoord kunnen aanpassen. Tot nu toe konden ze dat wel, daarom heb ik hun gezegd dat het account verwijderd zou worden als ze weer een gekke naam zouden gebruiken. Aan de onzinposts - daarmee bedoel ik berichten die niets te maken hebben met wat ze in de les zouden moeten doen, opdrachten die ze niet serieus gemaakt hebben of reacties op de berichten van anderen - heb ik tot nog toe niet veel gedaan. Ik heb ze alleen zelf verwijderd of erop gereageerd dat ze de opdracht alsnog goed moeten doen. Zou het een goede reactie zijn als ik het account van zo'n leerling verwijder? Het geeft wel een goede boodschap aan de klas en zorgt er misschien voor dat de rest het bloggen daarna serieuzer neemt. Het zorgt er echter ook voor dat die ene leerling niet meer mee kan doen met de digitale lessen...

Minder zicht op wat ze doen lijkt een beetje tegenstrijdig, want ik kan altijd bekijken wie welke opdrachten al heeft geplaatst. Tijdens de les krijg ik echter nog veel vragen die betrekking hebben op de werking van de blog of eventuele onduidelijkheden over de opdrachten die ze moeten doen. Daardoor heb ik tijdens de les geen tijd om te kijken wat ze geplaatst hebben en zie ik pas thuis dat sommige leerlingen nog niets hebben geplaatst en dus niets hebben gedaan in de les... Ik heb tegen de klas gezegd dat de laptop voortaan in hun tas blijft, ze mogen hem pas pakken als ik klaar ben met de uitleg en instructie. Dit moet ervoor zorgen dat ze minder afgeleid zijn tijdens de instructie, ze goed luisteren (want ze willen snel op de macbook werken), meer kinderen de instructie meekrijgen en ik dus minder vragen krijg over de opdrachten. Zo heb ik meer tijd voor uitleg aan leerlingen die het moeilijk vinden en het motiveren van leerlingen die niet gelijk of helemaal niet aan de slag gaan. Wel maak ik nu steeds voor de les een schema waarin de leerlingen kunnen zien welke opdrachten ze nog moeten maken, het heeft ook een kolom met leerlingen die wel alles al gedaan hebben. Zo bied ik de leerlingen overzicht, motiveer ik hen (want ze willen verplaatsen naar de laatste kolom) en geef ik meteen een compliment aan de leerlingen die daar al staan.

Nu leerlingen een laptop hebben, worden ze nog sneller afgeleid. Je zou zeggen dat er niet zo heel veel is veranderd: voordat we digitaal lesgaven, tekenden ze in hun schriften en nu doen ze dat op hun laptop. Wat er wel anders is, is het feit dat ze nu veel meer mogelijkheden hebben om afleiding te zoeken. Nu hebben ze niet alleen papier om te tekenen of berichtjes op te schrijven en door te geven, maar een laptop met camera, internet, muziek en waarschijnlijk ook spelletjes. Ik weet niet goed hoe streng ik daarop moet reageren. Net als anders, want eerst deden ze het ook al, of strenger, omdat ze nu meer kunnen doen? Op het moment heb ik ervoor gekozen om de leerlingen eruit te sturen, wanneer ik zie dat ze met iets anders bezig zijn dan de opdracht die ik hen heb gegeven. Natuurlijk zijn er veel mogelijkheden om dingen te doen die in hun ogen leuker zijn, maar ik geef hen ook genoeg te doen voor mijn vak. Omdat ik al mijn best doe om te zorgen dat de laptop meer toegevoegde waarde heeft dan alleen typen in plaats van schrijven, vind ik dat zij die mogelijkheid niet mogen misbruiken. Ik geef hen schrijfopdrachten waarin ze hun mening mogen geven over het gebruik van MacBooks en blogs, waarin ze zelf ideeën kunnen geven voor het gebruik in de les. Voor zakelijk lezen zet ik er vragen op bij een artikel op internet en voor grammatica wilde ik hun eigen zinnen gaan gebruiken.

Dat laatste is een voorbeeld van iets waaraan de leraar zelf meer werk heeft. Ik was dus van plan dat de leerlingen de zinnen van de schrijfopdrachten van hun klasgenoten gingen ontleden. Bij het lezen van de teksten bleek echter dat niet elke zin daar geschikt voor is. Dat betekent dat ik bij elke tekst de zinnen eruit moet halen die de leerlingen wel kunnen ontleden, voordat ik hun die opdracht kan geven... Ook leek het me een goed idee als ze af en toe elkaars opdrachten zouden nakijken. Als ik dat echter ook niet nalees en er feedback op geef, leren ze er niets van, want wie weet hebben ze het niet goed gedaan.

De komende week gaan ook mijn derdeklassers beginnen aan de digitale lessen. Ik was van plan hen ook aan een blog te laten werken. Ik ben blij dat ik nu al weet waar ik op moet letten, dat ik op een aantal problemen al voorbereid ben en weet hoe ik kan reageren. De opdrachten en werkwijze zal ik voor mezelf nog wel wat concreter moeten maken, zodat ik de leerlingen het beste kan begeleiden bij hun leerproces, maar ik er zelf niet veel meer werk aan heb dan voorheen. Mocht ik nieuwe obstakels tegenkomen, dan bedenk ik een nieuwe werkwijze en kijk ik hoe dat gaat - ook ikzelf kan altijd blijven leren! ;)