Sunday, March 15, 2015

Werken met Socrative

Mijn derde klassen werkten tot nu toe officieel nog niet met de laptop, maar velen van hen hadden er al wel een. Ik probeerde daar dus op in te spelen door al een paar digitale opdrachten te hebben: Socrativequizzen. Vorige week had ik twee quizzen voor in één les. De leerlingen mochten zelf kiezen welke ze eerst deden, als ze maar allebei gemaakt werden. Ik hoorde van hen dat ze er steeds halverwege de quiz uitgegooid werden. Pas tegen het einde van de les snapte ik waarom: het programma kon er maar een tegelijk laten maken. In de lessen erna ging het wel goed. Ik wist nu dat ik er maar een tegelijk kon geven, dus zei ik dat de leerlingen er tien minuten de tijd voor hadden en dat ik daarna de tweede quiz zou starten. Uiteraard wisten ze ook wat ze konden doen als ze klaar waren met de quiz, want niet iedereen had hier zo lang voor nodig.

Ook hierbij vinden de leerlingen het leuk om andere namen in te typen. Ik heb hun uitgelegd waarom ze hun eigen naam moeten gebruiken: zodat ik weet van wie de antwoorden zijn en ik hen kan helpen als ze het nog niet lijken te begrijpen. Toch zijn er leerlingen die het leuk blijven vinden om iets grappigs in te vullen. Moet ik hier een consequentie aan hangen, zoals helemaal geen Socrative meer gebruiken in die klas? Dat zou zonde zijn, want Socrative geeft mij een duidelijk overzicht van de antwoorden van de leerlingen. Zo kan ik zien wie er veel fouten maakt en op wie ik moet letten; komt dat inderdaad omdat die leerling de stof nog niet beheerst? Bij de 'ouderwetse' lessen kon ik dit alleen ontdekken als de leerling het niet weet als hij of zij een beurt krijgt of als de leerling er zelf naar vraagt. Bij sommige leerlingen ontdek je dit dus pas als ze een onvoldoende halen, als het te laat is. Moet ik dat opgeven voor die paar leerlingen die Socrative niet serieus nemen?

Behalve namen als Henkie en Edje (of nog veel gekkere die niet eens echt namen zijn en ik niet zal herhalen) leken de meesten de quiz wel serieus te nemen. Maar als je je best doet op de quiz, wil je dan ook geen hulp of uitleg als je best doen niet genoeg is, als je het niet begrijpt?

Tot nu toe heb ik alleen nog de normale quizzen gebruikt. Ik ben benieuwd of het hen meer motiveert als het een ander soort quiz is die ze leuker vinden, zoals de space race. Dit kan ik nog eens uitproberen.

Wat doen jullie leerlingen met Socrative en hoe ga je daarmee om?

No comments:

Post a Comment