Persoonlijk vind ik het leuk om lekker weg te kunnen kruipen met een boek. Van papier. Ouderwets de bladzijde omslaan. Het is leuk omdat je zo snel kunt zien hoe je vordert, ben je al halverwege het boek? Ook heeft het boek een mooie kaft en is het leuk als je boekenplank vol staat met leuke gekleurde boekenruggen. Of, kijk: ik heb de hele serie verzameld. Het zal niet lang meer duren voordat papieren boeken gezien worden als 'ouderwets' en alleen verzamelaars nog een volle boekenkast in hun huiskamer hebben staan. Dat vind ik zelf heel jammer. Als je een volle boekenkast thuis hebt staan en je krijgt visite, geeft dat misschien aanleiding tot een leuke discussie: "Hee, dat boek heb ik ook gelezen - wat vond jij ervan?"
Toch valt er ook te pleiten voor de digitale boeken. Ten eerste zijn ze een stuk goedkoper dan papieren boeken. Ten tweede hoef je maar één apparaatje mee te nemen, een dun, licht apparaatje. Het apparaatje, een tablet of e-reader, weegt al een stuk minder dan één papieren boek. Ik zeg niet voor niets zo nadrukkelijk: één, er kunnen namelijk véél meer boeken op de e-reader terecht - toch wordt het niet zwaarder. Dus, als je een boek begint te lezen op je e-reader, maar het valt tegen, dan kun je gewoon een ander boek lezen, want je hebt er meerdere meegenomen. Het scheelt ook een hoop ruimte in je huis; je houdt een lege kast over.
Die lege kast is wel fijn voor ruimte, maar ik hoef geen extra ruimte. Zoals ik al zei vind ik het zelf juist leuk als je allerlei boeken zichtbaar in je woonkamer hebt.
Tot nu toe heb je mijn mening gelezen; laat ik er nu eens wat feitjes bij halen. Op deze website lees je dat jongeren niet veel meer lezen. Wel is het zo dat de meeste jongeren (75%) van papier lezen, wanneer ze dan toch eens hebben gelezen. De jongeren die wel digitaal lezen, lezen niet het meest van een e-reader, hoewel dat wel het beste apparaat is daarvoor. Deze jongeren lezen vanaf de computer, mobiel, e-reader en tablet - in deze volgorde. Dat is jammer, want de e-reader is het meest aan te raden om te gebruiken voor het lezen van boeken. Deze is namelijk speciaal daarvoor ontworpen en heeft een speciaal scherm dat beter is voor je ogen dan een tablet of andere apparaten. Daarnaast is een e-reader het best geschikt, omdat je op alle andere apparaten veel meer kunt doen dan lezen. Jongeren zijn dan geneigd te gaan multitasken, waardoor ze zich minder concentreren op het lezen en zich niet zo goed kunnen inleven in het verhaal. Wel is het zo dat de jongeren tijdens het multitasken, internetten e.d., verschillende dingen tegenkomen die hen op aansporen tot lezen, zoals reclames voor boeken, die vaak ook op andere soorten websites te vinden zijn. Jongeren zijn namelijk ook heel gevoelig voor aanbevelingen, voor tips van familie, vrienden, collega's. Zouden ze ook luisteren naar boekentips van docenten..? Of staan die niet dichtbij genoeg? "Docenten Nederlands móeten wel lezen, dat wil niet zeggen dat ik het ook een leuk boek vind..."? Als familie en vrienden lezen doen ze dat geheel vrijwillig, uit ontspanning, omdat ze daar zelf voor kiezen - dat is voor jongeren misschien aannemelijker.
Ik zou dus toestaan dat ze digitaal lezen en zou ik daarvoor de e-reader het meest aanraden.
Hieronder staat een opdracht die je aan leerlingen zou kunnen geven over dit onderwerp.
Ik zou dus toestaan dat ze digitaal lezen en zou ik daarvoor de e-reader het meest aanraden.
Hieronder staat een opdracht die je aan leerlingen zou kunnen geven over dit onderwerp.
Click here for larger version
Als je leerlingen dan een boek hebben gelezen, van papier of digitaal, moeten ze daarna meestal een boekverslag erover schrijven. Meestal moeten ze een saai verslag maken. Om er een origineel tintje aan te geven kun je bij een boekverslag de informatie van de schrijver ook laten verwerken door de leerlingen in een Fakebook. Hier zie je een voorbeeld:
No comments:
Post a Comment