Tot nu toe heb ik vooral mijn eigen mening verteld en me georiënteerd op verschillende mogelijkheden van het ICT op school. Vandaag ga ik het meer hebben over de echte praktijk: hoe kun je dat dan toepassen in de les? Ik heb verschillende sites bekeken; ik noem er hier drie die mij aanspreken en waar ik ideeën bij heb voor de uitvoering door leerlingen.
De eerste website die ik heel leuk en goed vind voor leerlingen is de boekenzoeker.
Op deze website wordt de leerlingen gevraagd naar verschillende dingen, zoals leeftijd, hoeveel ze lezen en interesses. Naar aanleiding van deze criteria verschijnt er een rijtje met boeken, die als het goed is aansluiten bij de wensen van de leerling. Zo is het heel makkelijk om iets te vinden dat hen waarschijnlijk aanspreekt. Dat is belangrijk, want ik wil graag dat de leerlingen plezier hebben of krijgen in het lezen. Ook staat er per boek bij vermeld waarom leerlingen het zouden lezen. Daar staat een soort minirecensie, die de leerlingen kan overtuigen om dat boek te kiezen. Wel is het een nadeel dat er op deze website niet alleen maar Nederlandse schrijvers staan. In de onderbouw is dat op de meeste scholen geen probleem. Wil je deze website ook gebruiken voor de bovenbouw? Vergeet dan niet te vermelden dat de leerlingen eerst moeten opzoeken of de schrijver wel Nederlands is. Alleen voor de doorgewinterde lezers, categorie 'moet je gelezen hebben' staan de Nederlandse klassiekers vermeld. Het is aan de school / de docenten Nederlands wat de leerlingen mogen lezen en dus bepalen zij zelf ook zelf hoe bruikbaar deze website is.
Deze website gaat over jongerentaal. Dit is erg interessant, want jongeren zijn mijn doelgroep! Zelf zullen ze het ook leuk vinden dat er eens wat extra aandacht wordt besteed aan hun 'eigen ding'. Jongeren vinden dit meestal een interessant onderwerp. Dus wil je eens wat anders doen dan lezen, schrijven, spreken, grammatica etc.? Besteed een lesje aan jongerentaal! Dit hoort bij het onderdeel taalbeschouwing. Alle taaldocenten hebben hier iets over geleerd, maar ze doen er bijna nooit iets mee met hun leerlingen. Sommige lesmethodes hebben wel een klein paragraafje hierover, maar deze wordt vaak overgeslagen, omdat het toch niet getoetst wordt. Dit is erg jammer, want leerlingen vinden het vaak wel leuk en interessant.
Op de website staat een opdracht, zoals je hem aan je leerlingen kunt geven. Wel is het bedoeld voor havo-4, maar je kunt het uiteraard zelf aanpassen aan het niveau van de leerling. Ook is er een pagina voor de leerkracht op deze website, waar de leerdoelen van de les worden vermeld. Wil je wel een les geven met dit thema, maar niet deze specifieke opdracht gebruiken? Kijk dan onder het kopje 'infobronnen'. Daar staan verschillende links naar websites die hierbij aansluiten. Hier kun je kijken om inspiratie op te doen, dan kun je zelf een les ontwerpen met dit thema.
De laatste website die mij erg bruikbaar lijkt, is de website van TiO. TiO richt zich voornamelijk op schrijfvaardigheid. Het programma is in stapjes opgebouwd, de leerling begint bij de basis en gaat daarna steeds dieper op de stof in. Bij de eerste stap leert de leerling formuleren, een juiste zinsbouw toepassen en hier gaat het vooral om de inhoud van de tekst. Daarna maakt de leerling kennis met verschillende tekstvormen: zo leert hij betogen, brieven en samenvattingen schrijven. Bij de laatste stap wordt aandacht besteed aan deelvaardigheden die belangrijk zijn voor de schrijfvaardigheid: woordenschat, spelling en grammatica. Bij TiO kunnen leerlingen ook elkaars teksten beoordelen.
Deze website helpt dus om de verschillende onderdelen te koppelen (woordenschat, spelling, grammatica, schrijfvaardigheid), de leerlingen zijn ook op een leukere manier bezig met schrijfvaardigheid en er is aandacht voor feedback.
Ik vond het leuk om verschillende ideeën voor in de praktijk te bekijken en wie weet ga ik er wel een paar gebruiken!
Wat hebben mijn klasgenoten bedacht? Op deze letterlijke wall, hebben klasgenoten en ik onze ideeën gepost:
No comments:
Post a Comment